2019-11-28 06:00Pressmeddelande

Foodoki växer med säljkraft från Storesupport

Therese Axberg, Key Account- & Sales Operations Manager, Foodoki &

Joachim Holmner, affärsområdeschef varumärkesägare, StoresupportTherese Axberg, Key Account- & Sales Operations Manager, Foodoki & Joachim Holmner, affärsområdeschef varumärkesägare, Storesupport

Med en hälsosam och hållbar matfilosofi etablerar Foodoki den okinordiska maten och varumärket Okivi i svensk dagligvaruhandel. Säljkraft och demopersonal kommer till stor del från Storesupport.

- Vi kontaktade Storesupport eftersom vi behövde en partner som kunde tillgodose alla våra behov för att öka butiksnärvaron och få konsumenterna att upptäcka Okivi med hjälp av butiksmaterial och smakprovningar, säger Therese Axberg, Key Account- & Sales Operations Manager på Foodoki.

Den japanska ögruppen Okinawa är en så kallad blå zon, en av de platser i världen där man lever längst. De är friska och vitala långt upp i åldern, huvudsakligen beroende på vad och hur de äter. Den okinordiska maten grundar sig på flera decenniers studier av Okinawa-borna och flera pilotstudier i Sverige. Studierna visar att vad och hur man äter har stor betydelse för hälsan och att man med några få, enkla steg kan påverka sin egen i rätt riktning. Utifrån dessa insikter föddes varumärket Okivi®.

Den okinordiska maten bygger på samma grundprinciper som den på Okinawa. I samarbete med kockar och forskare på Igelösa Life Science har Foodoki tagit fram måltidskomponenter som passar vår nordiska matkultur och smakpalett. Till exempel nordiska matgryn och grönsaksblandningar.

Krävs kunskap och intresse hos säljarna

- De som ska sälja och demonstrera våra produkter behöver ha kunskap och intresse för hälsa och mat. I möten krävs att säljaren kan sälja in hela konceptet kring Okivi® och okinordisk mat. Inte bara produkterna utan även hur vi driver matinspiration via vår receptbank och delar med oss av tips kring hälsa och matlagning via vår hälsocoach, sociala medier och vårt nyhetsbrev. Vi behöver säljare som brinner för våra produkter lika mycket som vi gör, vilket inte är lätt att hitta, men vi är hittills nöjda med Storesupports personal, säger Therese Axberg.

Två säljare från Storesupport bearbetar nu marknaden i Skåne och Göteborg och ett antal matdemonstratörer från Storesupport har utbildats av Foodokis hälsocoach. I Stockholm finns nu planer på att anlita ännu en säljare.

- Det är alltid roligt med nya nära samarbeten, men extra kul att få jobba med så lovande och kvalitetssäkra varumärken som Foodoki, säger Joachim Holmner, affärsområdeschef med fokus på varumärkesägare på Storesupport.

Om Foodoki

I skånska Igelösa har kockar och forskare tagit fram en nordisk variant av matfilosofin från ön Okinawa – den okinordiska maten. Okinawa är en av de platser i världen där man lever längst och en stor del av hemligheten ligger i den goda maten: massor av grönsaker, fullkorn, gryn, varvat med frukt, fisk, lite kyckling och ägg. Med naturligt goda råvaror och ingredienser vi gillar i Norden, har kockarna i Igelösa skapat recept som ligger till grund för produkterna från Okivi®.

https://okivi.se/


Om Storesupport Sverige AB

Storesupport erbjuder tjänster som utvecklar och gör detaljhandeln i Sverige effektiv och lönsam. Koncernen startades år 2000, omsätter 400 MSEK och har 1 500 medarbetare. Huvudkontoret är i Solna, Stockholm. www.storesupport.se

Kontaktpersoner

Josefin Holmqvist
Marknadsansvarig
Josefin Holmqvist